A téligumi és nyárigumi közötti 5 legfontosabb különbség

A téligumi és nyárigumi közötti 5 legfontosabb különbség

Való igaz, hogy az elmúlt években nem volt túl kemény a magyar tél. Ezért jogosan merülhet fel a kérdés: akkor miért is lenne szükség a téli gumiabroncsokra? Ebben a cikkben nem csak elmagyarázzuk, hogy mit kell tudni a téli gumikról, hanem kitérünk arra is, hogy miben különböznek nyári társaiktól.  Zugló-i gumiszervizünk most eloszlatja a tévhiteket a témát illetően. Tarts velünk!

1. A bűvös 7-es

Legyen szó akár síelésről, akár üzleti útról, bárki, aki valaha a téli időszakban vezetett Észak-Európa országaiban, belátja a téli gumi fontosságát. Azonban környezetünkben biztosan előfordulnak olyan autótulajdonosok, akik talán soha nem helyeztek téli garnitúrát a gépjárművükre.

De hogyan kapcsolódik ide az említett szám?

A hosszú és többnyire meleg nyár után nehéz elgondolkodni azon, hogy milyen is 7°C alatt vezetni. De ez az érték hihetetlen jelentőséggel bír, ha az abroncsokról és azok teljesítményéről beszélünk.

A nyári gumik olyan vegyületekkel készülnek, amelyeket kifejezetten a 7°C feletti hőmérsékleten történő használatra optimalizáltak.

Amennyiben viszont alacsonyabb hőmérsékleten alkalmazzuk őket – amit számos járművezető tesz -, akkor hamar megkeményednek, elhasználódnak. Ez a téli abroncsok esetében fordítva igaz. A téli gumikat ugyanis 7°C alatti hőmérsékleten történő használatra tervezték. Nyáron ezek a modellek gyorsan túlmelegednek, és ez jelentősen befolyásolja a kopás mértékét.

A vezető és utasok biztonságának szempontjából pedig kifejezetten fontos tudni, hogy meleg, nyári időjárási körülmények között rosszabb fékteljesítményt nyújtanak. A téli gumik tehát elsősorban a hideg időjárási viszonyok mellett biztosítanak optimális teljesítményt, még a nyári modellekre bátran számíthatunk az év többi időszakában.

2. Kezelhetőség a különböző útviszonyoknál

A gumiabroncsok elsődleges célja, hogy maximális biztonságot garantáljanak vezetés közben. Az innovatív technológiák és a speciális gumivegyületek által, immár a legtöbb gumiabroncs gyártó korszerű, magas minőségű terméket dob piacra elérhető áron.

Ezáltal a gépjárműtulajdonosok bizonyos része úgy gondolja, hogy egy prémium modellel magas fokú védelmet érhet el bármely útfelületen, az év bármely szakaszában. Független attól, hogy az abroncsot a téli vagy a nyári útviszonyokhoz tervezték.

Azonban ez nincs így!

A gyártó a tervezés során olyan egyedi tulajdonságokkal látja el a termékét, ami az adott típushoz szükségszerűek. A nyári gumiabroncsok például kiváló tapadást biztosítanak nedves és száraz utakon, de havon vagy jégen egyáltalán nem nyújtanak elfogadható teljesítményt.

Ezzel szemben a téli gumiabroncsok leginkább havas, jeges és nedves (latyakos) körülmények között bontakoztatják ki egyedi képességeiket.

Bár a komfort elsődleges szempont mindegyik gumiabroncs típusnál, a manőverezési stabilitás leginkább a nyári modellekhez köthető. A téli abroncsok esetében a kiegyensúlyozott teljesítményre helyezik a hangsúlyt és kényelmes vezetési élményt garantálnak még a csúszós utakon is.

3. Eltérő gumivegyületek alkalmazása

A téli gumiabroncsokat speciális gumivegyülettel gyártják, ami hideg hőmérsékleten is megtartja a rugalmasságát. A nyári gumik és – olykor – a négyévszakos abroncsok viszont hideg hőmérsékleten megmerevedhetnek, ami gyengébb tapadást eredményez az úton.

Ezáltal kifejezetten csak meleg idő esetén ajánlatos a használatuk. Puhább gumikeverékből készülnek, és jellemzően nagy futófelületi blokkokkal vannak felszerelve, hogy melegebb időben is maximálisan érintkezzenek az úttal.

4. A futófelület eltérő mélysége

Amennyiben havas úton halad, a hó és a jég könnyen felhalmozódhat a gumiabroncs futófelületében, és csökkentheti a tapadást. Ennek leküzdésére a téli gumiabroncsok mélyebb mintázattal és a téli körülményekhez alkalmazkodó speciális blokkokkal rendelkeznek, amelyek könnyebben kiürítik a havat, a latyakot és a vizet.

Ezzel szemben a nyári gumiabroncsok sekélyebb futófelületűek, mintázatát a száraz utakhoz és az enyhe nedvességhez tervezték. Kiváló kezelhetőséget és kanyarodást kínálnak száraz körülmények között, azonban használatuk a havas, jeges úton meglehetősen veszélyes.

5. A futófelület eltérő mintázata és kialakítása

A téli gumiabroncsok mintázatát nagyon vékony vágások alkotják, amelyeket lamelláknak neveznek. A precíz kialakítása által, a széles hornyok segítenek megakadályozni a vízen futás kialakulását, elvezetik a vizet és a latyakot az abroncsok alatt.

A mély, cikk-cakk hornyok „harapós élekként” szolgálnak és kiválóan megállják a helyüket, akár a jeges útfelületen is. A háromdimenziós futófelület mintázat pedig hozzájárul az extra tapadás biztosításához súlyos körülmények mellett.

Ezzel szemben a nyári gumiabroncsoknál kevésbé kidolgozott felülettel találkozhatunk, a tervezők elsősorban a könnyed irányíthatóságra helyezik a hangsúlyt. Alapvetően kisebb átmérővel rendelkeznek, és lehetőségeikhez mérten maximalizálják a gumiabroncs felületét az úton – ezzel fokozott vezethetőséget, mozgékonyságot és menetdinamikát biztosítva.